Recent Reshaping of the Interface between Educational Research and Education Policy in Chile (2000-2010)
DOI:
https://doi.org/10.15691/07194714.2025.003Keywords:
policy instruments, science-policy interface, educational research, educational policy, national innovation systemAbstract
Since the mid-2000s educational research in Chile has experienced significant growth. One of the key factors behind this transformation is the design and implementation of science policy instruments aimed at promoting the production and use of knowledge in education. These instruments have sought to configure a science-policy interface that articulates the relationship between educational research and public policy. Based on a documentary analysis of four educational research strengthening programs implemented during that period, this article examines how these initiatives have attempted to shape the links between scientific knowledge, policy decisions, and the education system. The findings show that the implicit conceptions embedded in these instruments promote an interface characterized by collaboration between researchers and policymakers, shared public policy goals, and an expectation of instrumental use of research-based evidence to address the priority problems on the educational policy agenda.
References
Aguilar Villanueva, L. F. 2023. La nueva gobernanza pública: un panorama conceptual. Perfiles Latinoamericanos 32(63), 1-25. DOI: https://doi.org/10.18504/pl3263-001-2024
Aguilera, C. y Fuentes, C. 2011. Elites y asesoría experta en Chile: comisiones y políticas públicas en el gobierno de Bachelet (127-151), en Notables, tecnócratas y mandarines. Elementos de sociología de las elites en Chile (1990-2010). Santiago: Ediciones UC.
Asdal, K. y Reinertsen, H. 2021. Doing Document Analysis: A Practice-Oriented Method. SAGE Publications.
Astudillo, P. 2016. Manifiesto por la ciencia: un nuevo relato para la ciencia en Chile. Santiago: Catalonia.
Balbontín, R., Roeschmann, J. y Zahler, A. 2018. Ciencia, tecnología e innovación en Chile: un análisis presupuestario. Dirección de Presupuestos, Gobierno de Chile. http://www.dipres.gob.cl/598/articles-171080_doc_pdf.pdf
Ball, S. J. y Junemann, C. 2012. Networks, New Governance and Education. Bristol University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt9qgnzt
Bandola-Gill, J. 2023. Knowledge Brokering Repertoires: Academic Practices at Science-Policy Interfaces as an Epistemological Bricolage. Minerva 61(1), 71-92. DOI: https://doi.org/10.1007/s11024-022-09478-5
Bandola-Gill, J., Arthur, M. e Ivor Leng, R. 2022. What Is Co-Production? Conceptualising and Understanding Co-Production of Knowledge and Policy across Different Theoretical Perspectives. Evidence & Policy 19(2), 275–298. DOI: https://doi.org/10.1332/174426421x16420955772641
Bellei, C. 2007. Acuerdo por la calidad de la educación: limitado, pero histórico. Mensaje, 21-24.
Bellei, C., Cabalin, C. y Orellana, V. 2018. The Student Movements to Transform the Chilean Market-Oriented Education System (63-84), en Civil Society Organizations in Latin American Education. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315104874-4
Benavente, J. M. 2004. Innovación tecnológica en Chile: Dónde estamos y qué se puede hacer. Economía Chilena 8(295).
Benavente, J. M. 2006. Antecedente para el diseño de una política tecnológica nacional. Documentos de Trabajo 229.
Benavente, J. M. 2009. El desafío de la innovación para la América Latina de hoy. Serie Estudios Socio / Económicos 52.
Benavente, J. M. y Price, J. J. 2014. Evolution of the Public Institutions of Science, Technology, and Innovation in Chile: 1990-2012 (45-62), en Science, Technology and Innovation Policies for Development. Springer International Publishing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-04108-7_3
Boswell, C. 2009. The Political Uses of Expert Knowledge. The Political Uses of Expert Knowledge 13(1). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511581120.006
Boswell, C. y Smith, K. 2017. Rethinking Policy ‘Impact’: Four Models of Research-Policy Relations. Palgrave Communications 3(1), 44. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-017-0042-z
Brown, C. 2017. Achieving Evidence-Informed Policy and Practice in Education. Evidenced. DOI: https://doi.org/10.1108/9781787436404
Brunner, J. J. 1993. ¿Contribuye la investigación social a la toma de decisiones? (1-13), en Seminario “La investigación educacional latinoamericana de cara al año 2000”. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales Comisión Educación y Sociedad, Punta de Tralca, 4-6 de junio de 1993.
Brunner, J. J., Bellettini, O. y Arellano, A. 2014. Saber América Latina: potenciando el vínculo entre think thanks y universidades. http://www.brunner.cl/?p=11089
Brunner, J. J. y Elacqua, G. 2003. Informe capital humano en Chile. 159. Escuela de Gobierno, Universidad Adolfo Ibáñez.
Burns, T., Köster, F. y Fuster, M. 2016. Education Governance in Action: Lessons from Case Studies. París: OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264262829-en
Cairney, P. 2016. The Politics of Evidence-Based Policy Making. Londres: Palgrave Pivot. DOI https://doi.org/10.1057/978-1-137-51781-4
Capano, G. y Howlett, M. (eds.). 2020. A Modern Guide to Public Policy. Edward Elgar Publishing. DOI: https://doi.org/10.4337/9781789904987
Castillo-Canales, D. 2024. Los múltiples usos del conocimiento experto: el caso de la Ley de Inclusión y el argumento de la segregación escolar en Chile. Education Policy Analysis Archives 32(41). DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.32.8276
Castillo-Canales, D. y González Díaz, J. 2022. Power Struggle in Education Policy Change: the Role of Knowledge Actors in Structural Reforms in Chile (184-211), en The Rise of External Actors in Education. Bristol University Press. DOI: https://doi.org/10.46692/9781447359029.012
Coffey, A. 2013. Analysing Documents (367-379). en U. Flick (ed.), The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. SAGE Publications.
Coloma, F., Dueñas, G., Arratia, A. y Salfate, M. 2021. Chile. Ecosistemas nacionales de I+D+i en educación. Serie Working Papers SUMMA 7.
Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación. 2006. Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de Educación.
Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación. 2006. Informe final de Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación.
Consejo Nacional de Innovación para la Competitividad (CNIC). 2006. Informe final. https://docs.consejoctci.cl/wp-content/uploads/2020/09/Informe-2006-Consejo-Nacional-de-Innovacion-para-la-Competitividad.pdf
Consejo Nacional de Innovación para la Competitividad (CNIC). 2007. Hacia una estrategia nacional de innovación para la competitividad I. https://docs.consejoctci.cl/documento/hacia-una-estrategia-nacional-de-innovacion-volumen-i/
Cooper, A. 2014. Knowledge Mobilisation in Education across Canada: a Cross-Case Analysis of 44 Research Brokering Organizations. Evidence & Policy. A Journal of Research, Debate and Practice 10(1), 29-59. DOI: https://doi.org/10.1332/174426413X662806
Cooper, A., Levin, B. y Campbell, C. 2009. The Growing (but Still Limited) Importance of Evidence in Education Policy and Practice. Journal of Educational Change 10(2-3), 159-171. DOI: https://doi.org/10.1007/s10833-009-9107-0
Corvalán, J., Ruffinelli, A., Durán, D., Guerrero, A. y Santos, M. E. 2007. Estado del arte de la investigación y desarrollo en educación en Chile. CIDE, Universidad Alberto Hurtado.
Donoso, S. 2013. Dynamics of Change in Chile: Explaining the Emergence of the 2006 Pingüino Movement. Journal of Latin American Studies 45(1), 1-29. DOI: https://doi.org/10.1017’S0022216X12001228
Eyzaguirre, N., Marcel, M., Rodríguez, J. y Tokman, M. 2005. Hacia la economía del conocimiento: el camino para crecer con equidad en el largo plazo. Estudios Públicos 97(verano), 1-53.
Fardella, C., Corvalán, A. y Zavala, R. 2020. El académico cuantificado. La gestión performativa a través de los instrumentos de medición en la ciencia. Psicología, Conocimiento y Sociedad 9(2), 77-103. http://www.scielo.edu.uy/pdf/pcs/v9n2/1688-7026-pcs-9-02-62.pdf
Fazekas, M. y Burns, T. 2012. Exploring the Complex Interaction between Governance and Knowledge in Education. OECD Education Working Papers 67. París: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.1787/5k9flcx2l340-en
Fraser, P., Queupil, J. P. y Muñoz, D. 2015. Evaluación de redes de colaboración en investigación. Informes para la Política Educativa 8. Santiago: Centro de Políticas Comparadas de Educación. https://cpce.udp.cl/wp-content/uploads/2016/08/IPE8.pdf
Freeman, R., Griggs, S. y Boaz, A. 2011. The Practice of Policy Making. Evidence & Policy 7(2), 127-136. https://doi.org/10.1332/174426411X579180
Freeman, R. y Maybin, J. 2011. Documents, Practices and Policy. Evidence & Policy 7(2), 155-170. https://doi.org/10.1332/174426411X579207
García-Huidobro, J. E. 2006. El Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación: Reseña de una experiencia. Mensaje, 30-33.
Garrido Wainer, J. M. 2018. Producción de conocimiento. Santiago: Metales Pesados.
Geddes, M. 2020. The Webs of Belief around ‘Evidence’ in Legislatures: The Case of Select Committees in the UK House of Commons. Public Administration 99(1), 40-54. DOI: https://doi.org/10.1111/padm.12687
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Scott, P. y Trow, M. 1994. The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. SAGE Publications.
Gläser, J. y Laudel, G. 2016. Governing Science: How Science Policy Shapes Research Content Abstract. European Journal of Sociology 57(1), 117-168. DOI: https://doi.org/10.1017/S0003975616000047
Gluckman, P. D., Bardsley, A. y Kaiser, M. 2021. Brokerage at the Science-Policy Interface: from Conceptual Framework to Practical Guidance. Humanities & Social Sciences Communications 8(84). DOI: http://dx.doi.org/10.1057/s41599-021-00756-3
Gutiérrez, C., Heijs, J., Buesa, M. y Baumert, T. 2016. Configuración de los sistemas nacionales de innovación y su impacto sobre el crecimiento económico. Economía y Política 3(2), 37-83. DOI: https://doi.org/10.15691/07194714.2016.006
Habermas, J. 1969. The Scientization of Politics and Public Opinion (62-80), en Toward a Rational Society. Beacon Press.
Hood, C. C. y Margetts, H. Z. 2006. Exploring Government’s Toolshed, en The Tools of Goverment in the Digital Age.
Howlett, M. 2019. Designing Public Policies: Principles and Instruments. Canadian Public Administration 54(3). DOI: https://doi.org/10.1111/j.1754-7121.2011.00186.x
Jasanoff, S. 2004. States of Knowledge: The Co-Production of Science and the Social Order, en S. Jasanoff (ed.), States of Knowledge: The Co-Production of Science and the Social Order. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203413845
Kreimer, P. 2007. Estudios sociales de la ciencia y la tecnología en América Latina: ¿Para qué?, ¿para quién? Redes 13(26), 55-64. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90702603
Lascoumes, P. y Le Galès, P. 2007. Introduction: Understanding Public Policy through Its Instruments - From the Nature of Instruments to the Sociology of Public Policy Instrumentation. Governance 20(1), 1-21. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0491.2007.00342.x
Lascoumes, P. y Le Galès, P. 2014. Sociología de la acción pública. El Colegio de México, 2ª ed.
Le Galès, P. 2011. Policy Instruments and Governance, en The SAGE Handbook of Governance. SAGE Publications.
Lederman, D. y Maloney, W. 2004. Innovación en Chile: ¿Dónde estamos? Expansiva.
Marchant-Cavieres, D., Fardella, C., Valenzuela, F. A., Espinosa-Cristia, J. F., Varas, P. E. y Broitman, C. 2023. Shaping Scientific Work in Universities in Chile: Exploring the Role of Research Management Instruments. Tapuya. Latin American Science, Technology and Society 6(1). DOI: https://doi.org/10.1080/25729861.2023.2236503
Martin, B. R. 2016. RyD Policy Instruments – A Critical Review of What We Do and Don’t Know. Industry & Innovation 23(2), 157-176. DOI: https://doi.org/10.1080/13662716.2016.1146125
Martinic, S. y Elacqua, G. 2010. Introducción (11-16), en S. Martinic y G. Elacqua (eds.), ¿Fin de ciclo? Cambios en la gobernanza del sistema educativo. Santiago: UNESCO, PUC. http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001905/190544S.pdf
Ministerio de Economía. 2005. Innovar en Chile: Programa de desarrollo e innovación tecnológica. Subsecretaría de Economía, Fomento y Reconstrucción, Ministerio de Economía. https://www.economia.gob.cl/2005/03/10/innovar-en-chile-programa-de-desarrollo-e-innovacion-tecnologica-2001-2006.htm
Nelson, J. y Campbell, C. 2017. Evidence-Informed Practice in Education: Meanings and Applications. Educational Research 59(2), 127-135. DOI: https://doi.org/10.1080/00131881.2017.1314115
Nowotny, H. 2005. The Increase of Complexity and Its Reduction: Emergent Interfaces between the Natural Sciences, Humanities and Social Sciences. Theory, Culture and Society 22(5). DOI: https://doi.org/10.1177/0263276405057189
Nowotny, H., Scott, P. y Gibbons, M. 2003. Introduction: “Mode 2” Revisited: The New Production of Knowledge. Minerva 41(3), 179-194.
Nussbaum, M. y González, C. 2015. Desarrollo de la investigación en el área de la educación (491-518), en I. Sánchez (ed.), Ideas en educación. Reflexiones y propuestas desde la UC. Ediciones Universidad Católica de Chile.
OCDE. 2016. Chilean Public Research Institutes and the Knowledge Triangle. https://docs.consejoctci.cl/documento/chilean-public-research-institutes-and-the-knowledge-triangle/
OCDE. 2017. Education in Chile. Reviews of National Policies for Education. París: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264284425-en
OECD. 2004. Revisión de políticas nacionales de educación: Chile. OECD Publishing.
OECD. 2008. Estudios de la OECD sobre políticas de innovación: Chile 2007. Ministerio de Economía, Desarrollo y Reconstrucción, Gobierno de Chile. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264063532-es
Picazo Verdejo, I. 1999. Del poder de las ideas a las ideas en el poder: el papel de la investigación educativa en el diseño de la agenda educativa escolar del gobierno de Patricio Aylwin.
Picazo Verdejo, I. 2001. Del poder de las ideas a las ideas en el poder: investigación educativa y diseño de la agenda escolar del primer gobierno de transición en Chile. Revista del CLAD. Reforma y Democracia 19, 14.
Prior, L. 2008. Repositioning Documents in Social Research. Sociology 42(5), 821-836. DOI: https://doi.org/10.1177/0038038508094564
Rhodes, R. A. W. 2007. Understanding Governance: Ten Years On. Organization Studies 28(8), 1243-1264. DOI: https://doi.org/10.1177/0170840607076586
Salazar, J. M. y Rifo, M. 2020. Bajo el péndulo de la historia: cinco décadas de masificación y reforma en la educación superior chilena (1967-2019). Economía y Política 7(1), 27-61. https://doi.org/10.15691/07194714.2020.002
Scolari, C. A. 2021. Las leyes de la interfaz: diseño, ecología, evolución, tecnología. Gedisa Editorial.
Secretaría Ejecutiva del Consejo Nacional de Innovación para la Competitividad. 2006. El sistema chileno de innovación. Background Report. http://www.sigweb.cl/biblioteca/SistemaChilenoInnovacion.pdf
Silva, P. 2006. Los tecnócratas y la política en Chile: pasado y presente. Revista de Ciencia Política 26(2), 175-190. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-090X2006000200010
Silva, P. 2011. La elite tecnocrática en la era de la Concertación, en Notables, tecnócratas y mandarines. Elementos de sociología de las elites en Chile (1990-2010). Ediciones UDP.
Sisto, V. 2017. Gobernados por números: el financiamiento como forma de gobierno de la universidad en Chile. Psicoperspectivas 16(3), 64-75. DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue3-fulltext-1086
Turner, S. P. y Chubin, D. E. 2020. The Changing Temptations of Science. Issues in Science and Technology 36(3), 40-46. DOI: https://doi.org/10.1038/216006b0
Urzúa, R. 1999a. Hacia un uso no tecnocrático del uso del conocimiento en las decisiones políticas. Centro de Análisis de Políticas Públicas, Universidad de Chile.
Urzúa, R. 1999b. Los usos de las ciencias sociales en la formulación de políticas públicas: una introducción al tema.
Van den Hove, S. 2007. A Rationale for Science-Policy Interfaces. Futures 39(7), 807-826. DOI: https://doi.org/10.1016/j.futures.2006.12.004
Van Enst, W. I., Driessen, P. P. J. y Runhaar, H. A. C. 2014. Towards Productive Science-Policy Interfaces: A Research Agenda. Journal of Environmental Assessment Policy and Management 16(1). DOI: https://doi.org/10.1142/S1464333214500070
Villalobos, C., Band, A., Torres, M. y González, S. 2016. Lógicas y modos de producción de conocimiento en política educativa. Análisis de la investigación producida en Chile (2000-2011). Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad 33(11), 9-32.
Villalobos, C. y Parcerisa, L. 2020. El rol de la investigación en la configuración del campo educativo en Chile. Perspectivas, influencias y omisiones. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa 5, 1-21. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.15145.011
Villalobos, C. y Pereira, S. 2022. ¿Quién, cómo y de qué se investiga en un sistema educativo mercantilizado? Un meta-análisis de la investigación sobre política educativa en el Chile postdictadura (1990-2019). Education Policy Analysis Archives 30. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.30.7515
Weiss, C. H. 1979. The Many Meanings of Research Utilization. Public Administration Review 39(5), 426-431. DOI: https://doi.org/10.2307/3109916
Wesselink, A. y Hoppe, R. 2020, Boundary Organizations: Intermediaries in Science–Policy Interactions. Oxford Research Encyclopedia of Politics (12 de junio), 1-32. DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228637.013.1412
Wittrock, B. 1991. Social Knowledge and Public Policy: Eight Models of Interaction (333-354), en Social Sciences and Modern States: National Experiences and Theoretical Crossroads. DOI: https://doi.org/10.1017/cbo9780511983993.015